esmaspäev, 7. mai 2007

Netireklaami blogi avatud

Veidi ajaloost ja taustast. Netireklaamiga puutusin esimest korda kokku pea 13 aastat tagasi, augustis 1994. Käivitasime siis Eesti esimese kommertsiaalse veebisaidi Via Baltica News. Tagasi vaadates oli tegu sisuteenuste pioneeriga Eestis. Projekti ainsaks eesmärgiks oli avaldada Internetis inglise keelset Eestit ja Baltimaid tutvustavat ajakirja ning sinna reklaami müüa. Kuigi mõiste "bänner" võeti maailmas kasutusele alles oktoobris 1994, mil Hotwired AT&T reklaami avaldas, olime selleks ajaks ka Eestis esimesed firmaleheküljed netti pannud ning ka ettevõtete logod neile viitama. Püüdsime mis me püüdsime, raha me nende logokastide eest sel hetkel teenida ei suutnud. Idee ja tegelikult ka lahendus olid aga juba siis õiged, vaid kasutajaskond ja inimeste harjumused polnud siis vaid valmis.




Aastatel 1994-1999 puutusin tihedalt kokku netiturundusega, seda eelkõige veebiarenduse ja -kujunduse loomise poole pealt. Meie firmast Stallion said paljud Eesti suurfirmad enda esimesed veebileheküljed. Üritasin sel ajal Stallionis luua ka oma esimest online meediaagentuuri. Kuna kohalik online meedia turg veel puudus, siis said bännerimüügi kokkulepped tehtud nii Yahoo, Lycos'e, Excite'i, Time'i kui teiste suurte USA portaalidega. Sel ajal oli palju juttu sellest, kuidas turundus Internetis on ülemaailmne, väikeriikide firmad saavad selle abil maailmaturule murda ja reklaamimaailm muutub kardinaalselt. Müüa ma aga ei osanud, kliendid ega meedia polnud muutusteks valmis, reklaamikäibed Internetis olid nii Eestis kui mujal marginaalsed ja nii see äri soiku jäi. Tagasi vaadates kehtivad aga ka täna 90% neist netireklaami põhitõdedest, millest 10 aastat tagasi rääkisime. Oleme lihtsalt kõik nii reklaamiklientide kui meediapindade omanikkudena küpsemaks saanud.




Kiire pilk aastasse 2007. Eesti netireklaami turg on tänaseks üle 10% kogu reklaamiturust ja kasv on kiire. Teiselt poolt omame oma tiimiga tänaseks kahte Eesti top 30 hulka kuuluvat netisaiti Nagi ja Fotoalbum.ee, mida kahe peale kokku külastab nädalas umbes Tartu linna suurune 90 tuhande pealine inimhulk. Meie äri edu sõltub täna puhtalt sellest, kuidas areneb netireklaami turg üldiselt ning kui edukalt suudame klientidele netiturunduse lahendusi pakkuda meie. Usun, et täna on aeg küps 10-13 aastat tagasi tehtud katsetuste ja mõtete ellurakendamiseks. Lähimad 12 kuud näitavad väga selgelt, millised on tulemused. Just selle ajaga pannakse alus Eesti netireklaami turu järgmise 5-10 aasta suundadele ning jagatakse omavahel ka suur osa selle ala turust.




Olen oma blogis ikka aeg-ajalt netireklaami teemasid kajastanud. Käesolev blogi sai loodud aga spetsiaalselt netireklaami ja Internetiturunduse teemade kajastamiseks ja aruteluks. Loodan, et huvitavaid mõtteid leiavad siit nii meediaagentuurid, reklaamikliendid kui ka teiste veebisaitide omanikud. Ei muud, kui tegudele.

3 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Lühidalt öeldes, kõik mida sa oled teinud on perse läinud.

Toivo Ellakvere ütles ...

kõik on eestis ***, *** ja ***.

aga vähemalt kommentaatorid on meil eestis ausad ja ostekohesed. hea et niigi. :)

Anonüümne ütles ...

parim nali on see: http://w3.ee/?action=reklaam

aetakse hitid, visitid, ja unikaalsed kõik täiesti segamini.